Adastra

måndag 25 maj 2015

Nattvaktslördag...

... har vi haft denna helg. Vi delar på natten mellan två båtar men eftersom inte vår båtgranne kom behövde vi bara vakta halva natten. Som vanligt är det härligt att gå bryggpromenaderna nattetid så här års när mörkret bara infinner sig en kort stund och fåglarna är som mest aktiva.

Resten av helgen har vi pysslat med båten, hjälpt kompisar att masta på och lagat god mat.  Jag har bla börjat fixa teaken med Snappy Teak men orkade bara jobba en lite stund innan jag var tvungen att vila. Förstod inte var det var innan jag vaknade sjuk i morse.


Vädret har faktiskt varit hyfsat. Ca 15 grader och växlande sol - moln - duggregn. Och tur var det när jag tappade mina glasögon i vattnet (en flik av sittbrunnstältet slog av dom).
Det är fortfarande väldigt kallt i vattnet så vi hämtade olika våtdräkter och Magnus (han är dykare) agerade hjälte och plockade upp dom efter 8 försök. Han gjorde det mot kvällen när vattnet var lite mer uppvärmt men jag tror inte det är mer än 10 -12 grader i alla fall.
Nu ska jag bygga på skalmarna med något i änden (som är helt rak, smal och omöjlig att sätta snodd på) Så jag kan säkra dom med ett senilsnöre.

Jag har tappat glasögon i vattnet tre gånger till:
1. 1994 på 30 meters djup på Björkfjärden. Badade och glömd att jag hade dom på mig
2. 2002 i en vik på Långviksskär - Magnus fick upp dom!
3. 2008 vid Gunnarsstenarna. Viftade bort en geting som kom innanför glasögonen varvid de kastades i havet.

Alla gånger de förlorats har faktiskt försäkringen betalat nya. Drulleförsäkring är nödvändigt för en sådan som mig.

Nu väntar en lätt stressig tid. Vi ska flytta in i en ny verkstad samtidigt som vi jobbar de sista tre veckorna innan semestern. Bara att ta ett djupt andetag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar