Adastra

måndag 6 april 2015

Friborden klara

Eftermiddagen tillbringades på varvet och det var betydligt varmare (8 grader) än de senaste dagarna. Dessutom sken stundtals solen. Vi hade besök av min bror med familj som hjälpte oss att äta upp påsktårtan.

Nu var det många som hittat ner under presenningarna och slipmaskinernas trevlig brum hördes från flera ställen.
Själv är jag glad över att vi skippar bottenmålning i år och att jag slipper slipa.


 Magnus hittade till slut felet på bogpropellern. Det visade sig tyvärr att den motor som sköter själva luckrörelsen brunnit. Vi har en rörelsemån på 7 cm men den strävar efter 10 cm så den har arbetat ihjäl sig i sina försök att komma till ändläget.
Får se hur det går att lösa det. Trots att vi inte kopplade in den förrän förra året och  har använt den mer än 2 gånger är den 4 år gammal och att få något på garantin är nog omöjligt.
Går det inte att lösa på ett lätt sätt får vi väl lov att köra utan bogpropeller ett år till. Har vi gjort det i 40 år så ska väl det gå.

Nu kommer en period med temperaturer över 10 grader och dessutom med sol så jag satsar på att plocka fram masten i morgon så jag kan lägga den i "pool position".
Förra året hamnade vi sist i kön på mastplan så vi kom inte fram till kranen på flera veckor då det låg en massa master "under arbete" i vägen och vi behöver ett ganska stort manöverutrymme för att komma fram. I år ska vi lägga ut vår mast först och i linje med kranen så ingenting kan vara i vägen. (På bilden har vi lagt masten precis som vi vill ha den)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar